• ۱-  نبشی به کار رفته در تیرچه از نوع فابریک درجه یک می­‌باشد
  • ۲- میل‌گرد از نوع ۶ کلاف ساده به فواصل ۵۰ سانتی عمود در جهت تیرچه می‌­باشد
  • ۳- فوم سقفی از نوع کند گیر با دانسیته ۶ کیلوگرم در متر مکعب ( ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم وزن هر عدد )می­‌باشد 
  • ۴- هزینه حمل فوم سقفی و تیرچه کرومیت تا محل پروژه به عهده کارفرما می‌­باشد.
  • ۵- جرثقیل جهت بالاگذاری تیرچه کرومیت به عهده کارفرما می­‌باشد.
  • ۶- تامین برق تک فاز ، آب مصرفی و محل اسکان پرسنل پیمان‌کار به عهده کارفرماست

سقف تیرچه کرومیت چیست؟

این نوع سقف متشکل از تیرچه­‌های فولادی با جان باز، قالب­‌هایی از جنس پلی استایرن ( یونولیت ) میل­‌گرد حرارتی و بتن می‌­باشد، به دلیل سهولت اجرا هم در اسکلت‌­های بتنی و هم فلزی، مقرون به صرفه بودن، بی‌­نیازی به جک و شمع و قالب­‌بندی، سرعت بالا و امکان بتن­‌ریزی چند سقف در یک مرحله به سرعت در میان جامعه مهندسین و سازندگان محبوب و توسعه پیدا کرد.

سقف تیرچه کرومیت
نمونه‌ای از سقف تیرچه کرومیت

تاریخچه سقف تیرچه کرومیت

اولین بار این نوع سقف در سال ۱۳۵۶ این سقف به نام ( سقف تیرچه فولادی با جان باز ) طراحی و به بازار ساختمان‌­سازی ارائه گردید، سپس در سال ۱۳۵۸ با پشتوانه سازمان پژوهش­‌های ملی ایران و به کمک دانشگاه امیرکبیر و هم‌چنین مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تست­‌های آزمایشی روی این نوع سقف انجام گردید، این روش طراحی در سال ۱۳۶۲ به وسیله آقای محمد جعفر کرومی به این نام که برگرفته از فامیل خود ایشان است نام­‌گذاری و ثبت اختراع گردید.

تاریخچه سقف تیرچه کرومیت
توضیحات مربوط به سقف کرومیت

مراحل اجرای سقف تیرچه کرومیت در ساختمان

۱- ابتدا فواصل دهانه‌­های سقف داخل به داخل شاه تیرها که همیشه عمود بر تیرچه‌­های فولادی می‌­باشد اندازه‌­گیری شده و تعداد و طول تیرچه‌­های برای هر دهانه ثبت می‌­گردد.

۲- سپس نسبت به ساخت تیرچه‌­های فولادی مطابق ضوابط نقشه و یا جداول موجود در بازار اقدام می­‌نماییم.

جدول مشخصات تیرچه‌های فولادی سقف تیرچه کرومیت

۱- در این مرحله تیرچه­‌ها به وسیله جرثقیل و یا دست به دهانه­‌های مربوطه منتقل گردیده و متناسب با عرض یونولیت که معمولاً ۶۵ سانتی‌­متر است روی بال تحتانی تیر و چنانچه ارتفاع تیر زیاد باشد روی نبشی کمکی که در جان تیر نصب گردیده جوش می‌­گردد.

تیرچه‌های فولادی سقف کرومیت
توضیح مشخصات تیرچه های فولادی سقف کرومیت

۲- در مرحله بعد بلوک­‌های پلی استایرن با رعایت ایجاد فاصله ۳ سانتی‌­متری از آکس تیرچه فولادی بر روی سقف چیده می­‌شود.

بلوک‌های پلی استایرن
مراحل چیدمان بلوک‌های پلی استایرن روی سقف کرومیت

۳- در این مرحله متناسب با ابعاد دهانه نسبت به ایجاد محل­‌های ژوئن اقدام می­‌گردد و با اجرای میل‌­گرد ژوئن و سنجاق­‌های مربوطه ژوئن­‌ها اجرا و از زیر به وسیله تخته قالب و به کمک سیم آرماتوربندی از بالا به تیرچه­‌های فولادی مهار می­‌گردد.

۴- سپس نسبت به دوربندی اطراف سقف جهت مهار بتن به وسیله تخته قالب‌های ده سانتی اقدام می­‌گردد.

۵- در مرحله بعد میل­‌گرد حرارتی که عموماً از میل­‌گرد نمره ۶ کلافی ساده می­‌باشد عمود بر جهت تیرچه‌­های فولادی و به فواصل ۵۰ سانتی و در یک جهت منصب و کمک سیم آرماتوربندی میل­‌گرد حرارتی به نبشی فوقانی تیرچه­‌های فولادی محکم می‌­گردد ( مجری مجاز به اجرای میل­‌گرد حرارتی به وسیله خال جوش نمی­‌باشد ).

۶- در مرحله آخر بتن­‌ریزی به کمک پمپ‌­های هوایی و یا زمینی و به کمک ویبره اجرا و سطح کار به وسیله تخته ماله هموار می‌­گردد.

۷- در مرحله آخر قالب‌­های دوربند و قالب‌­های زیر ژوئن باز می­‌گردد.

مراحل ساخت تیرچه­‌های کرومیت در کارخانه

 با توجه به مشخصات خواسته شده در نقشه سازه و یا به استناد به جداول مشخصات تیرچه کرومیت نسبت به ساخت تیرچه‌­های فولادی اقدام می­‌گردد، تیرچه­‌های فولادی متشکل از یک ورق طولی به عرض ۱۴ سانتی‌­متر با ضخامت بین ۳ تا ۵ میلی­‌متر بنابرطول تیرچه و بارهای وارده بر آن، میل­‌گرد زیگزاگی به صورت تک ویا دوبل از میل­‌گرد اجدار ۸ تا ۱۴ میلی‌­متر ، نبشی غیرفابریک و یا پرسی به ابعاد ۴*۴ الی ۶-۶ تشکیل گردیده است. برای ساخت تیرچه فولادی رعایت چند نکته مهم است و اینکه از نبشی فابریک استفاده نگردد چون با توجه با جوش­‌پذیری سخت اتصال ان به میل­‌گرد درست انجام نمی‌­گردد و در بسیاری موارد باعث جداشدن میل­‌گرد از نبشی شده است، بنابراین از نبشی پرسی استفاده نمایید.

ساخت تیرچه کرومیت در کارخانه

مزایا و معایب سقف تیرچه کرومیت نسبت به انواع دیگرسقف‌ها

مزایا

۱- بی‌نیاز به نصب پایه‌­های موقت یا جک و شمع و اسکافلد.

۲- بی‌نیاز از قالب‌بندی زیر سقف

۳- سهولت اجرا و وجود نیروهای اجرایی آشنا به این نوع سقف در سراسر کشور

۴- سرعت بالای اجرا.

۵- پایین بودن تنش در بتن به دلیل خود ایستا بودن تیرچه­‌های فولادی

۶- حذف کامل تیرهای فرعی

۷- نظارت کامل بر اجرای سقف در تمام مدت زمان اجرا

۸- کاهش مصرف بتن و سبک‌­تر بودن وزن سقف

۹- امکان طراحی سقف برای انواع دهانه‌­ها تا ۱۰متر بدون پایه‌­های موقت

معایب

۱- رد انداختن مسیر تیرچه فولادی در زیر سقف پس از انجام سفید کاری

۲- تولید گازهای سمی و کشنده در زمان آتش‌سوزی در اثر سوختن پلی استارین

اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت بتنی

اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت بتنی هم‌زمان با اجرای پوترهای بتنی انجام می‌­گیرد بدین معنا که پس از قالب­‌بندی تحتانی پوترها تیرچه‌­های بتنی با رعایت طول انتظار که بین ۱۵تا ۲۰ سانتی­‌متر می­‌باشد بر روی لبه قالب قرار می­‌گیرد و به کمک میل­‌گردهای ممان منفی و سنجاق به پوتر متصل می­‌گردد.

راهنمای تصویری اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت بتنی
راهنمای تصویری اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت بتنی

اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت فولادی

دراجرای تیرچه کرومیت در اسکلت فلزی لبه تیرچه بر روی بال تحتانی تیرها قرار داده می­‌شود و به کمک جوش­‌کاری به تیر متصل می­‌گردد و بر خلاف سازه بتنی نیازی به ممان منفی و سنجاق نیست.

اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت فولادی
راهنمای تصویری اجرای تیرچه کرومیت در اسکلت بتنی

ضوابط طراحی در سقف‌­های تیرچه کرومیت به دو بخش تقسیم می­‌گردد

۱- تیرچه‌­های فلزی می­‌بایست به گونه‌­ای طراحی گردد که در هنگام بتن‌­ریزی توانایی مقاومت در زیر وزن بار مرده بتن و هم‌چنین خود را بدون کمک به جک و شمع و پایه­‌های موقت داشته باشد.

۲- مرحله پس از به مقاومت نهایی رسیدن بتن، که در این مرحله تیرچه­‌های فولادی که حالا به کمک بتن تشکیل یک مقطع مرکب T شکل را داده است باید علاوه بر بارهای مرده، توانایی تحمل بارهای زنده سقف و انتقال کلیه نیروها به تیرهای اصلی و ستون­‌ها را داشته باشد.

عرشه فولادی چیست؟

وجه تمایز سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی نسبت به انواع دیگر سقف‌های مرسوم، استفاده از دو عنصر ورق‌های گالوانیزه فرم شده ذوزنقه‌ای شکل و گلمیخ برشگیرهای به کار رفته در آن می‌باشد، البته دو عنصر بسیار حیاتی دیگر نیز در سقف‌های عرشه فولادی وجود دارد که با دیگر سقف‌ها مشترک می‌باشد وآن آرماتوربندی و بتن‌ریزی بر روی سقف‌های عرشه فولادی می‌باشد.

بیشتر درمورد عرشه فولادی بدانید


قیمت عرشه فولادی

برآورد هزینه دقیق هر یک از اجزای ساختمان یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های فنی ساخت یک ساختمان می­‌باشد. در کنار استحکام، کیفیت، طول عمر، سرعت ساخت و زیبایی یک ساختمان اقتصادی بودن و بهینه کردن هزینه مالی یک ساختمان رکن اساسی را ایفا می‌­کند. یک بنای خوب صرفاً بنایی نیست که از گران‌ت­رین مصالح و روش­‌ها در تولید آن بهره گرفته شده باشد، بلکه بنایی را می­‌توان یک ساختمان بهینه تلقی کرد که بعد اقتصادی و مالی اجزای آن نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

قیمت سقف عرشه فولادی

ورق فولادی گالوانیزه در سقف‌های عرشه فولادی

در سقف­‌های مرکب عرشه فولادی، ورق فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌­ای آج‌دار علاوه بر اینکه المان کششی محسوب می­‌گردد به عنوان تاوه (قالب) ماندگار در سقف باقی مانده و علاوه بر زیبایی در زیر سقف، باعث افزایش فواصل تیر فرعی تا ۳/۴۰ بدون نیاز به جک زنی و شمع­‌گذاری می­‌باشد، لازم به ذکر است فواصل تیرهای فرعی در سقف­‌های کامپوزیت دال بتن حداکثر ۱/۱۰ می­‌باشد و این موضوع باعث افزایش چشم‌­گیر هزینه و وزن سازه فلزی می­‌گردد، علاوه بر آن مطابق آیین‌نامه و ضوابط موجود در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ورق‌ها به کمک گلمیخ­‌های استاندارد و دستگاه استادولدینگ به تیرها متصل می‌­گردد..


مطالب مرتبط: