روش ساخت بلوکهای یونولیت سقفی 

ابتدا مواد اولیه فوم‌های سقفی که یک پلیمر مصنوعی به نام پلی استایرن که شبیه دانه‌های شکر می‌باشد از پتروشیمی‌ها و بازار تهیه و وارد کارخانه تولید می‌گردد.

پلی استایرن از مواد اولیه یونولیت


سپس با توجه به چگالی و یا دانسیته مورد نیاز این مواد خام در دستگاهی به نام اکسپندر توسط تزریق بخار حجیم شده و به اندازه تقریباً ۵۰ برابر حجم اولیه خود تبدیل می‌گردند. مواد خام به طور مداوم از بالا وارد دیگ بخار شده و بخار نیز توسط دریچه‌هایی وارد دیگ شده و عملیات حجیم سازی مواد اولیه به‌وسیله پروانه‌های همزن صورت می‌گیرد. دو عامل حجیم کننده و پف دهنده متداولی که به کار می‌روند، شنتان و دی‌اکسید کربن هستند. این فرایند پلیمریزاسیون، پلی استایرن اولیه را با میلیون‌ها منفذ هوا پر می‌کند که باعث می‌شود محصول نهایی دارای ۹۰٪ هوا و  ۱۰٪ ماده اولیه باشد.

درباره‌ی عرشه فولادی بیشتر بدانید

مشخصات فنی یونولیت سقفی


پلی استایرن پف شده در ساخت یونولیت سقفی


در مرحله بعدی مواد پخته شده، سرد و به سیلوهای ذخیره‌سازی برده شده تا برای مرحله قالب‌گیری نگهداری شوند.

بلوک یونولیت

در مرحله بعد این مواد به داخل قالب ریخته شده و مجدداً توسط بخار آب به صورت بلوک و یا قالب مادر در می‌آیند. ابعاد این بلوک معمولاً ۱*۲*۲ متر است. بعد از تولید، بلوک‌ها در انبارهایی با دستگاه تهویه مناسب و در دمای یکسان نگهداری می‌گردند.



میز برش یونولیت سقفی

در مرحله آخر که به آن آرایش بلوک مادر گفته می‌شود، بلوک‌ها به روی میز برش منتقل شده و به‌ وسیله سیم‌های المنت برقی و یا دستگاه CNC به ابعاد و اندازه‌های مورد سفارش مشتری برش خورده و روانه بازار می‌شوند. تصویر بلوک اصلی تصویر اکسپندر تصویر دانه‌های حجیم شده را در زیر مشاهده می‌کنید:

یونولیت سقفی استاندارد


یونولیت 

همان طور که گفتیم، از یونولیت برای پر کردن فضای بین تیرچه‌ها استفاده می‌شود. البته بلوک‌های سفالی هم می‌توانند برای این منظور استفاده شوند؛ اما استحکام پایین، عدم مقاومت در برابر زلزله و قیمت بالا، باعث می‌شوند که بلوک‌های یونولیتی به عنوان یک جایگزین مناسب برای بلوک‌های سفالی باشند. یونولیت به صورت بلوک‌های سقفی و ورق با ضخامت و دانسیته‌های مختلف تولید می‌گردد. ورق‌های یونولیت برای عایق‌بندی دیوارها و کف ساختمان، قالب‌بندی فونداسیون و بعضی قسمت‌های ستون و پوترهای اسکلت بتنی و بلوک سقفی نیز به عنوان پرکننده مابین تیرچه‌های سقف استفاده می‌شوند. 

عرشه فولادی چیست؟

اندازه یونولیت‌های سقفی

  • ۱. یونولیت تیرچه فندوله یا بتنی با طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانت
  • ۲. یونولیت تیرچه کرومیت یا فلزی با طول ۱ یا ۲ متر، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر
  • ۳. یونولیت تیرچه پیش‌تنیده با طول ۲ متر؛ عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵
  • ۴. یونولیت حفره‌دار با طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵
  • ۵. یونولیت حفره‌دار به دلیل داشتن سوراخ‌هایی در طول آن از خاصیت آکوستیک بیشتری در برابر صوت و عایق بودن در برابر سرما و گرما برخوردار می‌باشد.

اجرای یونولیت سقفی

تیرچه کرومیت

یکی از گزینه‌های پرکاربرد برای ساخت سقف ساختمان‌ها، استفاده از تیرچه کرومیت است. تیرچه کرومیت جنس فلزی دارد و از نظر اقتصادی هم مقرون ‌به‌ صرفه است. فواصل بین این تیرچه‌ها نیز با یونولیت و بتن‌ریزی پر می‌شود. تیرچه کرومیت به صورت متری به فروش می‌رسد. البته در جدول بالا می‌توانید برای هر متر از این تیرچه‌ها، وزن دقیق را نیز مشاهده کنید؛ اما امکان خرید وزنی وجود ندارد.

قیمت سقف عرشه فولادی

جدول مشخصات اجزای به کار رفته در تیرچه کرومیت
طول تیرچه ورق تحتانی ضخامت ورق تحتانی عرض تقویت میلگرد تحتانی نبشی فوقانی تقویت نبشی فوقانی زیگزاگ میانی پلیت برشگیر در ابتدا و انتهای تیرچه پلیت تیغه سخت کننده وسط وزن یک متر طول
۹ تا ۱۰ متر ۴ ۱۴ Ø۱۴ L= ۴.۰۰m L۵۰۵۰۵ Ø۱۴ L= ۳.۰۰m Ø۱۴ ۶۰۰۱۰۰۴ ۲۰۰۰۱۰۰۴ ۲۹.۰
۸ تا ۹ متر ۴ ۱۴ - L۵۰۵۰۵ - Ø۱۴ ۶۰۰۱۰۰۴ ۱۰۰۰۱۰۰۴ ۱۷.۳
۷ تا ۸ متر ۴ ۱۴ Ø۱۰ L= ۲.۰۰m L۴۰۴۰۴ Ø۱۰ L= ۲.۰۰m Ø۱۴ ۵۰۰۱۰۰۳ ۴۰۰۱۰۰۳ ۱۲.۵
۵.۵ تا ۷ متر ۴ ۱۴ - L۴۰۴۰۴ - Ø۱۲ ۴۰۰۱۰۰۳ ۴۰۰۱۰۰۳ ۱۱.۲
۴ تا ۵.۵ متر ۳ ۱۲ - L۴۰۴۰۴ Ø۱۰ L= ۲.۰۰m Ø۱۲ ۴۰۰۱۰۰۳ - ۹.۰
۲.۵ تا ۴ متر ۳ ۱۲ - L۴۰۴۰۴ Ø۱۲ ۳۰۰۱۰۰۳ - ۸.۴
کمتر از ۲.۵ متر ۳ ۱۰ - L۳۰۳۰۳ Ø۱۰ ۳۰۰۱۰۰۳ - ۶.۷

وزن یونولیت

وزن یونولیت‌های تولید شده بر اساس دانسیته یونولیت مشخص می‌گردد. با توجه به قیمت مواد اولیه یونولیت و قیمت محصول نهایی تولید شده کارخانه‌های یونولیت، دانسیته یا چگالی یونولیت بین ۷ الی ۸ کیلوگرم بر متر مکعب بیشتر نیست. درصورتی‌که بعضی تولیدکنندگان برای جذب مشتری تولیدات خود را دانسیته ۱۰ معرفی می‌کنند. در این صورت وزن یونولیت تیرچه سفالی نباید کمتر از ۲ کیلوگرم باشد. اما چطور می‌توان متوجه شد دانسیته واقعی یک ورق یونولیت چقدر است؟

قیمت سقف عرشه فولادی

محاسبه دانسیته یونولیت

دانسیته به معنی وزن در واحد حجم است. در مورد یونولیت‌ها، معمولاً وزن یونولیت (به کیلوگرم) در یک مترمربع از حجم آن محاسبه می‌شود. فرض کنید شما یک ورق یونولیت با ابعاد ۱ متر در ۱ متر در نیم متر دارید. وزن آن نیز ۳ کیلوگرم است. از تقسیم وزن بر حجم، عدد ۶ به دست می‌آید. از آنجایی که معمولاً دانسیته را با حرف P نشان می‌دهند، دانسیته این ورق یونولیت به صورت ۶ P نشان داده می‌شود. البته شما با داشتن دانسیته و ابعاد یک ورق یونولیت، می‌توانید وزن آن را نیز حساب کنید. همان ورق بالا را این بار با ابعاد ۱ متر در ۲ متر در ۵۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. اگر چگالی آن ۱۰ P باشد، به این معنی است که وزن این ورق، ۱۰ کیلوگرم بوده است.

نکات مهم در خرید یونولیت

  • ۱. یونولیت‌های کرومیت به دلیل پهنای بیشتر و امکان شکسته شدن در هنگام بتن‌ریزی سقف‌ها می‌بایست از کیفیت بهتری برخوردار باشد.
  • ۲. یونولیت‌های مصرفی باید دارای تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نشان استاندارد را نیز دارا باشند.
  • ۳. توجه شود که مجوز استفاده از نشان استاندارد به صورت موقت ارائه می‌گردد که در زمان خرید یونولیت استعلام از مراجع مربوط توصیه می‌گردد.
  • ۴. در مصارف ساختمانی استفاده از یونولیت کند سوز و رعایت الزامات ابلاغ شده توسط اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ضروری است.
  • ۵. یونولیت باید دارای بافتی یکدست باشد. استفاده از ضایعات و مواد اولیه نامرغوب و تاریخ مصرف گذشته در تولید یونولیت ممنوع است. به کار بردن غلط مصطلح یونولیت دانه‌ریز توسط خریداران و ۶. کارفرمایان موجب شده است که بعضی از تولیدکنندگان سودجو از یونولیت‌های بسته‌بندی لوازم الکتریکی در تولیدات خود بهره گیرند. این یونولیت‌ها با وجود ظاهری متراکم و فشرده از عدم چسبندگی کافی بین دانه‌های ریز یونولیت برخوردار است که با کمترین فشار در زمان بتن‌ریزی شکسته می‌شوند.