گلمیخها با استفاده از تجهیزات خودکار جوشکاری گلمیخ که به یک منبع انرژی جریان یکسو با قطبیت مثبت متصل است جوش داده می شوند.(دستگاه Studwelding)

دستگاه استادولدینگ

تفنگ میخکوب

روش اجرا بدین شکل است که گلمیخ توسط هولدر گلمیخ گیر گان و یا تفنگی دستگاه نگاه داشته می شود و قوسی الکتریکی بسیار قوی بین گلمیخ و سطح ورق گالوانیزه عرشه فولادی ایجاد میگردد ، اگر به سطح زیرین گلمیخ دقت کرده باشید زائده ای کروی شکل را خواهید دید که معمولاً از جنس آلومینیوم و با درجه ذوب بسیار پایین می باشد ، این اختلاف درجه ذوب باعث میگردد که در همان صدم ثانیه اول با ذوب ناگهانی این زائده انفجاری کوچک در محل ایجاد میگردد و این انفجار باعث برداشته شدن ورق گالوانیزه عرشه فولادی در محل اتصال می گردد . سپس  در محل اتصال با ادامه دار شدن قوس الکتریکی روی تیر منطقه مذاب ایجاد میگردد و تفنگی دستگاه به صورت اتوماتیک گلمیخ را درون ماده مذاب فرو میکند ، میزان فرو رفتن گلمیخ درون ماده مذاب و همچنین سرعت فرو رفتن آن توسط دستگاه استاد ولدینگ قابل تنظیم است که با تجربه ای که اپراتور دستگاه دارد کنترل و تنظیم میگردد . شعله پوش سرامیکی دندانه دار که در زمان اجرا گلمیخ درون آن قرار داده شده دو کار انجام میدهد ، اول اینکه از پاشش مواد مذاب در زمان فرو بردن گلمیخ جلوگیری می نماید و دوم اینکه باعث ایجاد حلقه اتصال به دور گلمیخ می گردد ، 

گلمیخ

توصیه میشود حتماً از شعله پوش سرامیکی خشک استفاده نمایید ، زیر رطوبت سرامیک در زمان ایجاد قوس باعث به وجود آوردن بخار آب میگردد که در کیفیت جوش بسیار تاثیر دارد ، اگر حلقه های سرامیکی شما در اثر بارندگی شب قبل و یا رطوبت محل مربوط شده اند آنها را چند ساعت در آون قرار دهید تا رطوبت آن کاملاً گرفته شود .

پس از فرو رفتن گلمیخ درون حوضچه مذاب اپراتور باید به نکات زیر توجه کند :

1- گان و یا تفنگی را کاملاً به صورت عمودی نگه داشته باشد ، تراز کروی روی گان دستگاه در عمود نگه داشتن آن بسیار موثر است ، عمود نگه نداشتن دستگاه باعث می گردد که انتهای گلمیخ به صورت یکنواخت ذوب نمیگردد و این امر در استحکام اتصال به شدت موثر است .

2- از لرزش دست در هنگام اجرای گلمیخ پرهیز گردد .

3- پس از فرو رفتن گلمیخ درون حوصچه مذاب برای مدت 3 ثانیه و تا سرد شدن حوضچه مذاب دستگاه را ثابت و بدون تکان نگاه دارد . نحوه کار با دستگاه استاد ولدینگ

 

همیشه بین مشاور و مجری عرشه فولادی بر سر اجرای گلمیخ بر روی راه پله ها و سطوح شیبدار با شیب بالا بحث وجود دارد ، مجری اعلام میکند کیفیت جوش گلمیخ روی سطوح شیبدار به دلیل فرار مواد مذاب نامطلوب انجام میگردد و مشاور و یا ناظر هم اصرار میکند که حتماً باید جوش مطلوب انجام گیرد .

البته استدلال مجری درست و منطقی است اما برای آن راه حلی وجود دارد : اخیراً شرکت تولد گلمیخ بتا اقدام به تولید شعله پوش سرامیکی نیم دندانه نموده است به این صورت که نیمی از حلقه سرامیکی دارای دندانه و نیم دیگر به صورت صاف می باشد ، قسمت صاف باید در زمان اجرا رو به پایین سطح شیبدار باشد تا از فرار مواد مذاب جلوگیری نماید .

به یاد داشته باشید ما دو نوع شعله پوش سرامیکی داریم :

شعله پوش سرامیکی با دندانه های درشت 

شعله پوش سرامیکی با دندانه های ریز

شعله پوش و یا حلقه سرامیکی دندانه ریز مناسب برای اجرای گلمیخ در محلهایی است که گلمیخ مستقیم روی تیر انجام می گیرد و ورق عرشه فولادی در آن قسمت موجود نیست .

شعله پوش و یا حلقه سرامیکی دندانه درشت نیز برای سطوحی که ورق گالوانیزه عرشه فولادی وجود دارد مناسب است 

شعله پوش یا حلقه سرامیکی

 

در کبفیت اجرای مطلوب گلمیخ نکاتی وجود دارد که در اینجا به اختصار به آن می پردازیم :

 

1- در حین جوشکاری تفنگی مربوطه باید تا زمان سفت شدن فلزلت مذاب در موقعیت اولیه جوشکاری و بدون حرکت نگاه داشته شود.

2- در حالتیکه دمای فلز پایه کمتر از 18- می باشد یا سطح جوشکاری مرطوب است باید از انجام جوشکاری پرهیز کرد.

3- از گلمیخ با کیفیت مناسب و دارای کربن پایین و دارای تاییده استفاده کنید . برند بتا و گام دو برند خوشنام و با کیفیت می باشند  نحوه شناسایی و مرغوبیت گل میخ 

4- طول کابل دستگاه و همچنین نوسان برق در کیفیت جوش تاثیر میگذارد به مطلب مشکلات برق سه فاز و دیزل ژنراتور  رجوع کنید .

5- برای تست جوش گلمیخ روش استاندارد خم کردن گلمیخ به وسیله اهرم تا زاویه 60 درجه می باشد مطابق فیلم تست خمش جوش گل میخ 


مطالب مرتبط: