طی چند ماه اخیر و در پی افزایش ورق گالوانیزه به دفعات دیده و گزارش شده که عده ای سود جو در پی تحصیل منافع بیشتر اقدام به فروش ورق های گالوانیزه روی اندود و غیر استاندارد در بازار کرده اند و کارفرما و خریدار نیز با توجه به قیمت پایین تر این افراد در دام آنها گرفتار و اقدام به خرید و یا سفارش می نمایند .

ورق گالوانیزه عرشه فولادی نامرغوب
شکل ظاهری ورق گالوانیزه عرشه فولادی نامرغوب پس از گذشت یک ماه


ورق گالوانیزه مرغوب از صنایع هفت الماس قزوین
ورق گالوانیزه عرشه فولادی مرغوب از صنایع هفت الماس قزوین


این نوع ورق گالوانیزه همانطور که در تصویر مشخص است با توجه به اینکه به روش استاندارد غوطه وری گرم و با محدوده پوشش استاندارد Z18 تا Z27 تولید نگردیده اند بعد از گذشت دو تا سه ماه بسته به شرایط آب و هوایی محل پروژه پوشش روی اندود آنها از بین رفته و شروع به زنگ زدن میکنند .
که علاوه بر شکل بسیار نازیبا از لجاظ کیفیت و استحکام غیر قابل قبول و مردود می باشند
پس به یاد داشته باشید هیچ ارزانی بی حکمت نیست .


روشهای تجربی و چشمی جهت تشخیص ورق گالوانیره نا مرغوب :


1- گلهای گالوانیزه ورق نباید درشت و کدر باشند ، گلهای ورق گالوانیزه مرغوب ریز و براق هستند .
2- روکش زینک ورق گالوانیزه را به کمک جسم سخت و تیزی خراش دهید ، روکش ورق گالوانیزه مرغوب در اثر خراش کنده نمیشود .
3- ورقهای لابلایی را به صورت رندم کنترل کنید نباید علائم زنگ خوردگی و سفیدک زدگی و یا زرد شدگی روی ورق دیده شود .
4- نکته پایانی اینکه حتی ورق گالوانیزه مرغوب نیز پس از گذشت یک سال از تولید کدر می گردد ، کدر شدن ورق گالوانیزه دلیل کیفیت پایین آن نیست اما فروشنده حق ندارد ورقی که یکسال در انبار مانده و به عبارتی یک سال از عمر مفید آن گذشته است به شما بفروشد .
5- حتماً ورقهای گالوانیزه را از شرکتهای معتبر تهیه فرمایید ، آنها به خاطر اعتبار خود از گالوانیزه نامرغوب و ارزان قیمت استفاده نمیکنند .
6- از تولید کنندگان معتبر ورق گالوانیزه میتوان به شرکتهای : هفت الماس قزوین ، امیر کبیر کاشان ، تاراز شهرکرد و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد .
اما به دلیل اینکه شرکت هفت الماس قزوین از ورق فولادی SGC استفاده میکند که نسبت به ورقهای ST12 از استحکام بالاتری برخوردار است توصیه اول ما می باشد ،
ورق گالوانیزه امیر کبیر کاشان از میزان روی و یا زینک بالاتری برخوردار است اما به دلیل استفاده از ورق ST12 نرم تر و با استحکام پایین تر می باشد به عبارت دیگر مقاومت ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان با ضخامت 1 میلیمتر برابر مقاومت ورق گالوانیزه هفت الماس قزوین با ضخامت 0/9 می باشد .


مشخصه ورق گالوانیزه خوب چیست؟

آنچه که در ورق گالوانیزه بسیار مهم می باشد آنستکه پوشش روی در واقع از ورق فولادی پایه قرار است حفاظت نماید. بنابراین مشخصات و خواص ورق فولادی زیر پوشش، در خوب بودن ورق گالوانیزه بسیار اهمیت دارد.

خواص عمده ورق فولادی شامل موارد ذیل می باشد:

استحکام تسلیم

استحکام کششی

انعطاف پذیری

سختی

ترکیب شیمیایی ورق

بسته به کاربرد مورد نیاز، این خواص می تواند متفاوت باشد. مثلا برای یک کاربرد انعطاف پذیری ورق بسیار مهم می باشد ولی برای کاربردی دیگر استحکام و عدم انعطاف پذیری اهمیت خواهد داشت. برای ورق هایی که لازم است در پروسه کشش، تغییر شکل دهند انعطاف پذیری بسیار مهم می باشد ولی برای ورقهایی که قرار است در عرشه فولادی یا ال اس اف مورد استفاده قرار گیرند استحکام از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

لذا برای تشخیص خوب بودن ورق گالوانیزه اولین شرط لازم کاربرد ورق مورد نظر می باشد. بر اساس کاربرد می توان تعیین نمود که ورق انتخاب شده مناسب می باشد یا نه. در واقع ورق خوب می باشد یا نه.

خواص ورق فولادی پایه در پروسه های گالوانیزه می تواند تغییر یابد. خطوط کوره ای قادر هستند با تنظیم پارامترهایی مثل دمای کوره ها، سرعت سرد کردن ورق، سرعت عبور ورق از کوره و ... خواص مختلفی از ورق فولادی پایه ایجاد نمایند. لذا فرآیند آماده سازی ورق فولادی برای پوشش دهی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این بین ترکیب شیمیایی و گرید فولاد پایه نیز در گرفتن خواص مطلوب نقش اساسی دارد. پروسه نورد ورق فولادی نیز در خواص نهایی محصول گالوانیزه موثر می باشد. موارد بسیاری در آماده سازی ورق فولادی زیر پوشش باید مورد توجه قرار گیرد تا ضمن تامین خواص مکانیکی مطلوب، کیفیت خوب پوشش نیز تامین گردد.

از فولاد پایه و خواص آن که بگذریم در مورد پوشش گالوانیزه بهترین پوشش ها مربوط به پوشش های با وزن زیاد روی می باشد. چرا که رابطه خوردگی ورق با میزان روی اعمال شده بصورت پوشش در سطح ورق فولادی، رابطه ای مستقیم می باشد. هرچه مقدار روی بیشتر باشد خوردگی دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

شرط بعدی خوب بودن پوشش، یکنواختی آن در تمام نقاط و سطح از هر لحاظ می باشد. منظم بودن گلهای پوشش، یکنواختی ضخامت پوشش در عرض و در طول ورق و حتی در دو طرف ورق در کیفیت پوشش تاثیرگذار می باشد.

چسبندگی پوشش روی به ورق فولادی پایه از عوامل دیگر خوب بودن ورق گالوانیزه می باشد. در این زمینه با بررسی لایه های آلیاژی می توان عنوان نمود چه پوششی بهتر خواهد بود.

عیوب سطحی پوشش عامل و معیار دیگری برای تشخیص خوب بودن محصول گالوانیزه می باشد. عیوب زیادی در ورق های گالوانیزه شناسایی شده است که چنانچه علاقمند به دانستن آنها باشید در پستهای بعدی به آنها اشاره خواهد شد.

شکل ظاهری و فیزیکی خود ورق یا محصول گالوانیزه نیز تعیین کننده می باشد. مثلا ورقی که فاقد چروک، موج در لبه و در وسط و یا تلرانس های مختلف ابعادی شامل ضخامت و عرض باشد و یا فاقد عیوبی چون انحنا شمشیری ورق باشد مرغوب تر خواهد بود.

در موردگل ورق و اندازه آن و تاثیر بر کیفیت محصول نظرات مختلفی وجود دارد که در پستی جداگانه صحبت خواهد شد. اما در این رابطه ذائقه مشتریان بر کیفیت ارجح می باشد. بازار و مشتریان زیادی گلهای درشت را بر گلهای ریز ترجیح می دهند.

و نکته دیگر که در خوب بودن ورق گالوانیزه اهمیت دارد و البته کاملا با کیفیت و مشخصات مورد درخواست نیز در ارتباط است قیمت ورق می باشد. طبیعتا ورق گالوانیزه خوب در شرایط یکسان با توجه به مشخصات مورد نیاز، ورقی است که قیمت آن پایین تر باشد.

مطالب مرتبط :

چه گالوانیزه ای برای مصارف سقفهای عرشه فولادی مناسب تر است 

فرایند تولید ورق گالوانیزه عرشه فولادی

عرشه فولادی چیست؟


مطالب مرتبط: