عرشه فولادی

انواع سقف در صنعت ساختمان

عرشه فولادی چیست؟

تولید کننده و مجری تخصصی سقفهای عرشه فولادی☎️ ۲۸۴۲۹۰۶۵-۰۲۱ ☎️۶۹۳۷۰۲۴-۰۹۱۲ سقف عرشه فولادی گونه‌ای از سقف‌های مرکب کامپوزیت می‌باشد که در ساخت آن از ترکیب فولاد و بتن استفاده می‌گردد، که بتن در این نوع سقف به عنوان عضو فشاری در قسمت فوقانی تیر فولادی و از مقاطع فولادی به عنوان عضو کششی استفاده می‌گردد، همچنین جهت یکپارچگی و اتصال عضو فشاری به کششی از برشگیرها که به شکل گلمیخ می‌باشند استفاده می‌گردد.ورق فرم داده شده گالوانیزه نیز در این سقفها به عنوان قالب ماندگار و همچنین المان کمکی به عضو کششی وجود دارد.


بهترین مصالح مورد استفاده در سقف عرشه فولادی

با‌ کیفیت‌ترین میلگرد‌های تولیدی

• شرکت ذوب آهن اصفهان 

• کارخانه فولاد کویر کاشان 

• مجتمع فولاد خراسان 

• کارخانه فولاد میانه 

• فولاد آناهیتا گیلان 

• مجتمع فولاد روهینا

• شرکت فولاد کوثر اهواز 

• فولاد بافق یزد

چه گالوانیزه ای برای سقف عرشه فولادی مناسبتر است؟

وزن پوشش گالوانیزه در سازه های عرشه فولادی می‌بایست حداقل ۱۸۰ الی ۲۷۵ گرم بر متر مربع در نظر گرفته شود که مطابق با استاندارد JIS G 3302 می‌باشد. مناسب‌ترین ورق‌های گالوانیزه عرشه فولادی با توجه به آلیاژ فولاد، هفت الماس قزوین برای مناطق خشک و با رطوبت پایین و امیر کبیر کاشان برای مناطق گرم با رطوبت بالا مناسب‌ترین انتخاب می باشد. البته گالوانیزه شهرکرد و تاراز نیز انتخاب‌های مناسبی می باشند.



بهترین مصالح مورد استفاده در سقف عرشه فولادی


 بهترین بتون مصرفی در سقف عرشه فولادی

بهترین بتون مصرفی

در خصوص بتن مصرفی سعی گردد از کارخانه‌های تولید بتن معتبر در نزدیکی محل پروژه استفاده گردد و نکات زیر نیز کنترل و رعایت شود :

۱- طرح دقیق اختلاط بتن به کارخانه تولید بتن ارائه گردد.

۲- اسلامپ بتن با عیار حداکثر ۹ تولید گردد.

۳- از روان کردن بتن به وسیله آب در محل پروژه و حین عملیات بتن ریزی به شدت اجتناب گردد .

۴- در صورت نیاز به روان کردن بتن از فوق روان کننده‌ها و ابر روان کننده‌ها استفاده گردد.

عضو فشاری به کششی از برشگیرها که به شکل گلمیخ می‌باشند استفاده می‌گردد. ورق فرم داده شده گالوانیزه نیز در این سقفها به عنوان قالب ماندگار و همچنین المان کمکی به عضو کششی وجود دارد.

برترین گلمیخ های تولید داخل

گلمیخ‌های تولیدی با برند گام GAAM  و بتا BETA  و همچنین BR  از شرکت طلوع صخره سازان می‌باشد.



قیمت سقف عرشه فولادی

برآورد هزینه دقیق هر یک از اجزای ساختمان یکی از مهمترین بخشهای فنی ساخت یک ساختمان می‌باشد. در کنار استحکام، کیفیت، طول عمر، سرعت ساخت و زیبایی یک ساختمان اقتصادی بودن و بهینه کردن هزینه مالی یک ساختمان رکن اساسی را ایفا می‌کند. یک بنای خوب صرفاً بنایی نیست که از گرانترین مصالح و روش‌ها در تولید آن بهره گرفته شده باشد، بلکه بنایی را می‌توان یک ساختمان بهینه تلقی کرد که بعد اقتصادی و مالی اجزای آن نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

قیمت سقف عرشه فولادی

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی و ضریب ریالی آنها

در صورت استفاده از میلگرد حرارتی:

• ورق گالوانیزه عرشه فولادی %۵۶

• گلمیخ و سرامیک %۴

• فلاشینگ گالوانیزه %۲

• میلگرد حرارتی %۱۴

• بتن %۱۵

• میخ و چاشنی و صفحه برش %۱

• اجرا  %۶ 

فرم ثبت سفارش تهیه و اجرای سقف عرشه فولادی

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی و ضریب ریالی به ترتیب ارزش مالی            


در صورت استفاده از الیاف مصنوعی:

• ورق گالوانیزه عرشه فولادی %۵۶

• گلمیخ و سرامیک %۴

• فلاشینگ گالوانیزه %۲

• الیاف مصنوعی %۴

• بتن %۱۵

• میخ و چاشنی و صفحه برش %۱

• اجرا %۶

همانطور که ملاحظه می‌گردد در صورت استفاده از الیاف مصنوعی حداقل ۱۰% در هزینه تهیه و اجرای سقف عرشه فولادی صرفه جویی گردیده است .




سقف عرشه فولادی

Steel-deck-ceiling

از دیگر بخشهای اصلی سقفهای کامپوزیت عرشه فولادی وجود تیرهای فرعی به فواصل بین 1/80 تا 3/40 متر در بین تیرهای اصلی می باشد. این تیرها به عنوان انتقال دهنده بار و نیروهای سقف به تیرهای اصلی و ستونها و در نهایت بر فونداسیون سازه اصلی از اهمیت به سزایی برخوردار است تعیین فاصله و سایز تیرهای فرعی بسته به ابعاد دهانه و کاربری سقف محاسبه و تعیین می گردد.




1- ورق گالوانیزه رول فرم شده عرشه فولادی

مهمترین و پر هزینه ترین جزء سقف عرشه فولادی ورقهای گالوانیزه می باشد، این ورقها با ضخامت 0.8 میلیمتر الی 1.25 میلیمتر و در عرض 125 سانتی متر به صورت رولی در کارخانه های مختلفی مانند امیرکبیر کاشان، هفت الماس قزوین، تاراز شهرکرد، فولاد مبارگه اصفهان و همچنین ورقهای وارداتی هندی، قزاق، اکراین و چینی در بازار موجود می باشند.
برای محاسبه قیمت تمام شده ورق گالوانیزه رول فرم شده به روش زیر اقدام می گردد:

وزن ورق به کار رفته در یک متر مربع سطح مفید * قیمت واحد کیلوگرم ورق گالوانیزه

وزن ورق به ضخامت 0.8 میلیمتر  برای یک متر مربع سطح عرشه فولادی مفید با احتساب اورلب و پرت 8.200 گرم

برای ورق با ضخامت 0.9 میلیمتر 9.300 کیلوگرم

برای ورق با ضخامت 1.00 میلیمتر 10.250 کیلوگرم

و ورق با ضخامت 1.25 میلیمتر حدوداً 13 کیلوگرم می باشد .


2- میلگرد حرارتی 

میلگرد حرارتی به کار رفته در سقف عرشه فولادی که 13 % از هزینه را به خود اختصاص میدهد به صورت یک شبکه به شکل مش آماده بافته شده و یا میلگرد شاخه ای معمولاً میلگرد آجدار 8 و یا 10 به کار می رود (استفاده از میلگرد به صورت کلاف به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.)شبکه به کار رفته میلگرد حرارتی با چشمه های 20*20 – 25*25 – 30*30 بسته به فواصل دهانه ها و میزان بارزنده و کاربری ساختمان تعیین می گردد. وزن میلگرد نمره 8 با چشمه های 20*20 برای هر متر مربع با احتساب پرت و اورلب حدود 4.5 کیلوگرم

نمره 8 با چشمه های 25*25   حدود 3.600 کیلوگرم
نمره 8 با چشمه های 30*30 حدود 2.800 کیلوگرم

نمره 10 با چشمه های 20*20 حدود 6.800 کیلوگرم

نمره 10 با چشمه های 25*25 حدود 5.600 کیلوگرم

نمره 10 با چشمه های 30*30 حدود 4.400 کیلوگرم می باشد 


3- بتن مصرفی

بتن مورد نیاز برای یک متر مربع سقف عرشه فولادی به صورت تقریبی 0.11 متر مکعب می باشد . که 11% از هزینه کل تهیه و اجرای سقف عرشه فولادی است. ارتفاع بتن از روی قائده فوقانی ورق ذوزنقه ای حداقل 5 سانتی متر می باشد و ارتفاع آن از روی قائه تحتانی ورق ذوزنقه ای 13 سانتی متر در نظر گرفته می شود. البته با توجه به نوع میلگرد مصرفی و همچنین کاربری ساختمان ارتفاع بتن از روی سطح فوقانی ورق ذوزنقه ای ممکن است به 7 سانتی متر نیز برسد که این امر حجم بتن مصرفی برای یک متر مربع را می تواند تا 0.14 متر مکعب افزایش دهد.
بتن مصرفی در سقف عرشه فولادی با عیار معمولاً 350 کیلوگرم در متر مکعب و با اسلامپ 12 انجام می گردد. (افزایش روانی بتن از 8 استاندارد به 12 حتماً توسط فوق روان کننده انجام گیرد و از روان کردن بتن با آب جداً خودداری گرد).
برای محاسبه هزینه بتن حتماً انعام پمپ بتن و همچنین انعام راننده های بتن و مواد مواد فوق روان کننده لحاظ گردد.



4- گلمیخ و شعله پوش سرامیکی  

این آیتم حدود 4 % از هزینه را شامل می گردد که به طور متوسط 2.2 عدد گلمیخ برای هر متر مربع سقف عرشه فولادی مصرف میگردد گلمیخها در دو اندازه استاندارد 19*115 و 19*100 متناسب با ارتفاع گام ورق استفاده می گردد و شعله پوش سرامیکی که جهت جلوگیری از پاشش مواد مذاب حاصل از برقراری قوس الکتریکی دستگاه استاد ولدینگ به کار میرود جزء اجزای موقت بوده که می بایست قبل از آرماتوربندی شکسته و جمع آوری گردد .



stud

Galvanized-Camera-Flushing

5- فلاشینگ دوربند گالوانیزه و تسمه مهار  

فلاشینگ گالوانیزه که در لبه های محیطی و پیرامونی سقف های و کنار بازشوها و راه پله ها اجرا میگردد از جنس گالوانیزه به صورت دوخم و به ارتفاع 13 سانتی متر و از ورق گالوانیزه به ضخامت 0.5 میلیمتر می باشد ، این آیتم نیز 2 % از کل هزینه را به خود اختصاص می دهد.




Nail-and-explosive-stuffing

6- میخ و چاشنی انفجاری  

از دیگر آیتمهایی که در برآورد مطرح میگردد و حدود 2 % از کل هزینه را شامل می گرد  میخ و چاشنی انفجاری می باشد که جهت تثبیت و فیکس کردن ورقهای بر روی اسکلت فلزی از آن استفاده می گردد. میزان مصرف حدود 2 الی 3 عدد میخ و چاشنی برای هر متر مربع اجرای ورق گالوانیزه عرشه فولادی می باشد.



7- دستمزد اجرا  

هزینه اجرای سقف عرشه فولادی که حدود 6 % کل هزینه را به خود اختصاص میدهد شامل : تثبیت و فیکس کردن ورق گالوانیزه عرشه فولادی، نصب فلاشینگ های دوربند به همراه تسمه مهار، اجرای گلمیخ با دستگاه استاد ولدینگ، آرماتوربندی میلگرد حرارتی و اجرای بتن با تخته ماله می باشد.


Run-the-roof-of-the-steel-deck

Galvanized-steel-sheet

ورق فولادی گالوانیزه در سقف های عرشه فولادی


در سقفهای مرکب عرشه فولادی، ورق فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای آجدار علاوه بر اینکه المان کششی محسوب می گردد به عنوان تاوه (قالب) ماندگار در سقف باقی مانده و علاوه بر زیبایی در زیر سقف، باعث افزایش فواصل تیر فرعی تا 3/40 بدون نیاز به جک زنی و شمع گذاری می باشد، لازم به ذکر است فواصل تیرهای فرعی در سقفهای کامپوزیت دال بتن حداکثر 1/10 می باشد و این موضوع باعث افزایش چشمگیر هزینه و وزن سازه فلزی می گردد، علاوه بر آن مطابق آیین نامه و ضواط موجود در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ورقها به کمک گلمیخ های استاندارد و دستگاه استادولدینگ  به تیرها متصل میگردد.





الیاف ماکرو کربن جایگزین میلگرد حرارتی

در صنعت نوین ساختمان سازی کاهش زمان اجرا و پرهیز از روشهای زمانگیر و پر هزینه، از اصول مهم و حائز اهمین می باشد. و چنانچه در اجرای سقف از تکنولوژی های روز و مدرن استفاده گردد پروژه در زمان بسیار کوتاهتر و با کیفیت بالاتر اجرا می گردد، سقف کامپوزیت عرشه فولادی از زمره سقفهایی است که با دارا بودن این پارامترها خصوصاً امکان اجرا و بتن ریزی همزمان کلیه طبقات ، طرفداران بسیاری در تمام دنیا دارد. سرعت اجرای سقف عرشه فولادی 8 تا 10 برابر سایر سقفهای متداول می باشد.از دیگر مزایای سقفهای عرشه فولادی جایگزین الیاف ماکرو کربن به جای میلگرد حرارتی می باشد که کاهش 60% هزینه میلگرد و کاهش 30% زمان اجرا می باشد.
یکی دیگر از مزیتهای سقفهای کامپوزیت عرشه فولادی تراز بودن سطح بتن ریزی به دلیل وجود فلاشینگ های دوربند و ارتفاع ثابت گلمیخ ها به عنوان کدهای شاخص بتن ریزی می باشد که کمک شایانی به معماران در زمان اجرای کف سازی می نماید. 





مزایای سقفهای کامپوزیت عرشه فولادی

Steel-deck-composite Steel-deck Steel-deck-composite-1

- حذف قالب بندی که در کاهش زمان اجرا تاثیر به سزایی دارد.

- کاهش 70% تیرهای فرعی.

- حذف میلگرد های کششی سقف.

- حذف عملیات جوشکاری برشگیر و جایگزینی نصب گلمیخ ها با روش قوس الکتریکی و دستگاه استاد ولدینگ.

- کاهش چشمگیر فضای دپوی مصالح.

- تامین ایمنی کارگران پایین دست عرشه کار و امکان فعالیت همزمان  کارگران اسکلت کار در طبقات فوقانی.

- امکان بتن ریزی همزمان کلیه طبقات در یک مرحله.

- کاهش تا 22 کیلوگرم وزن فولاد مصرفی در اسکلت فلزی به دلیل کاهش تیرهای فرعی و سبکی سقف عرشه فولادی.

- مقاومت بالاتر سقفهای عرشه فولادی با تعبیه میلگرد آتش پاد ، نسبت به سایر سقفها.


مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

ابتدا با توجه به پلان سقف و وضعیت موجود اسکلت اجرا شده نسبت به تهیه نقشه های شاپ درائینگ و تنظیم لیستوفر ابعاد و تعداد ورقهای عرشه فولادی به تفکیک طبقات اقدام می گردد.

- پس از تولید و بسته بندی،  ورقهای عرشه فولادی به محل پروژه ارسال و با توجه به لیستوفر به صورت بندیل شده توسط جرثقیل روی هر طبقه قرار میگیرد.

- سپس با توجه به نقشه شاپ درائینگ ورقها بر روی سقف پخش و محلهای ستون و فلنچ برشکاری و توسط تفنگ میخکوب و با میخ و چاشنی انفجاری بر روی سازه تثبیت میگردد. طول نشیمن ورقها حداقل 5 سانتی متر و وصله ورقها فقط در محل تیرهای اصلی مجاز می باشد.

- همزمان با نصب ورق فلاشینگ های دوربند گالوانیزه با ارتفاع 13 سانتی متر به کمک میخ و چاشنی و تسمه مهار در لبه های کار و محل بازشوها و راه پله نصب می گردد.



پس از فیکس کردن ورقها، گلمیخها در فواصل گام به گام که حدود 30 سانتی متر می باشد به وسیله دستگاه استاد ولدینگ بر روی سازه جوش می گردد.

- سپس سرامیکهای موجود در پایه گلمیخ با چکش شکسته و از محل خارج می گردد.

- پس از نصب گلمیخ با توجه به نقشه میلگرد حرارتی به صورت شبکه با سیم اجرا می گردد.

- پس از پایان این مراحل ، بتن ریزی از بالاترین طبقه آغاز و بدون نیاز به ویبره تا پایین ترین قسمت انجام می گیرد.






خلاصه ای از ضوابط و استانداردهای سقف مرکب عرشه فولادی مطابق  آیین نامه استاندارد ملی عرشه فولادی ایران استاندارد ملی ایران شماره 21973 ،سال 1396

1- برای طراحی، ضخامت فلز پایه بدون پوشش ورق به کار می رود. حداقل ضخامت باید 0/95 ضخامت فرض شده در طراحی باشد.


2- ضخامت ورق عرشه فولادی نباید کمتر از 0/8mm باشد.


3- کلیه ورقهای فولادی که در عرشه و الحاقات آن مورد استفاده قرار میگیرند، باید دارای حداقل مقاومت مشخصه تسلیم 230Mpa باشند.


4- در مواردی که عرشه فولادی نقش تلسلیح کننده دال را بر عهده دارد، عرشه باید از نوع آجدار با حداقل عمق آج 1mm بوده و نیز مشخصات ورق فولادی باید مطابق با نشریه شماره 612 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باشد.

5- افزایش طول نسبی نهایی ورق فولادی عرشه در نمونه با طول 50mm باید ده درصد و یا بیش از آن بوده و همچنین مقاومت مشخصه تسلیم نباید از 345 Mpa L بیشتر باشد.


6- آج ها به صورت زائده های برجسته روی عرشه فولادی در برابر نیروی برشی به وجود آمده بین دال بتنی و عرشه فولادی مقاومت می نمایند و در الگوهای متنوعی از لحاظ شکل هندسی قابل تولید می باشند.


نکته:

جهت کسب مقاومت برشی لازم آج ها باید با برجستگی حداقل عمق 1mm و همچنین به دو حالت منقطع و پیوسته بر روی عرشه فولادی ایجاد شوند. نقش آج منقطع جلوگیری از لغزش بین عرشه فولادی و دال بتنی و نقش آج پیوسته جلوگیری از جداشدن دال بتنی از عرشه فولادی می باشد .


تجهیزاتی که در اجرای سقف عرشه فولادی به کار میروند:


دستگاه رول فرمینگ ورق گالوانیزه عرشه فولادی

1. دستگاه رول فرمینگ ورق گالوانیزه عرشه فولادی : عرض ورق ورودی: 125 سانتی متر
عرض مفید عرشه فولادی تولید شده: 96 سانتی متر برای گام 5/7 سانتی و 102 سانتی متر برای گام 6 سانتی متری
توان مصرفی دستگاه: سه فاز 63 آمپر
قیمت دستگاه: 150 تا 200 میلیون تومان
فضای مورد نیاز: حداقل 24 متر طول در 3 متر عرض

دستگاه StudWelding ( استادولدینگ )

2. دستگاه StudWelding ( استادولدینگ ):برق مورد نیاز : سه فاز 63 آمپر شهری و یا 180 کاوا و 200 آمپر دیزل ژنراتور
ملحقات : گان – کابل کان – کابل ورودی
قابلیت اجرای  400 گلمیخ در ساعت
قیمت : 25 میلیون تومان

Weldeck ( ولدک ) فیکساتور ورق گالوانیزه عرشه فولادی

  3. Weldeck ( ولدک ) فیکساتور ورق گالوانیزه عرشه فولادی
جهت فیکس کردن  ورق گالوانیزه عرشه فولادی بر روی  سازه فلزی
برق مصرفی : تک فاز  شهری
قیمت : 5 میلیون تومان
ظرفیت فیکس نمودن 1000 متر مربع ورق عرشه فولادی به صورت روزانه

تفنگ میخکوب

2. تفنگ میخکوب
جهت فیکس نمودن ورق گالوانیزه عرشه فولادی بر روی سازه فلزی
بدون نیاز به برق به وسیله میخ و چاشنی انفجاری
مشخصات میخ و چاشنی مورد نیاز : میخ 22 میلیمتری واشر دار به همراه چاشنی قرمز
قیمت تفنگ میخکوب  : 900 تا 1200 هزار تومان
قیمت میخ وچاشنی : هر جفت 500 تومان

Top