این اعداد بر مبنای تجربه شرکت و بررسی و استخراج اطلاعات صدها نقشه اجرایی عرشه فولادی تنظیم گردیده اما تقریبی بوده و توصیه می‌گردد طراح بر اساس دیگر دیتاهای موجود نسبت به مدل‌سازی و طراحی اختصاصی سازه اقدام نماید و یا جهت طراحی اختصاصی با ما تماس بگیرید

سقف کامپوزیت چیست؟

سقف کامپوزیت یا مرکب به سقف‌هایی گفته می‌شود که در ساخت آن از ترکیب فولاد و بتن استفاده می‌گردد، که بتن در این نوع سقف به عنوان عضو فشاری در قسمت فوقانی تیر فولادی و از مقاطع فولادی به عنوان عضو کششی استفاده می‌گردد، هم‌چنین جهت یکپارچگی و اتصال عضو فشاری به کششی از برش‌گیر‌ها که در سقف کامپوزیت ساده ناودانی و در سقف کامپوزیت عرشه فولادی گلمیخ می‌باشد استفاده می‌گردد.

سقف کامپوزیت

بررسی فاصله تیرهای فرعی در سقف کامپوزیت

یکی از مهم‌ترین المان‌ها در سقف کامپوزیت تیرهای فرعی می‌باشد به دلیل اینکه تمامی نیروهای سقف اعم از بارهای مرده، زنده و بارهای داینامیکی حاصل از لرزه، توسط این تیرها ابتدا به تیرهای اصلی سپس به ستون‌ها و در نهایت به فونداسیون سازه منتقل می‌گردد. فاصله تیرهای فرعی در سقف کامپوزیت ساده بین ۸۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر و در سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی بین ۱۸۰ تا ۴۰۰ سانتی‌متر می‌باشد. البته توجه داشته باشید یکی از عوامل لرزش در سقف‌های عرشه فولادی فاصله زیاد تیرهای فرعی می‌باشد در این نوع سقف فاصله بیشتر از ۲۵۰سانتی‌متر توصیه نمی‌گردد .

نتیجه‌گیری کلی اینکه با توجه به تعداد بیشتر تیرهای فرعی به کار رفته در سقف کامپوزیت ساده، وزن سازه فلزی و هزینه آن به مراتب بیشتر از سقف کامپوزیت عرشه فولادی می‌باشد.

برای انجام محاسبات مربوط به سقف کامپوزیت از چه نرم‌افزاری استفاده می‌شود و چه پارامترهایی باید محاسبه شوند؟

جهت محاسبه سقف کامپوزیت از نرم افزار ETABS استفاده می‌گردد و پارامترهایی که در این نوع سقف لحاظ می‌گردد، بار زنده و بار مرده سقف، ضرایب آئین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله، ضریب اهمیت سازه می‌باشد، اجزایی که در محاسبه تحلیل می‌گردد شامل: نوع پروفیل تیرهای فرعی که می‌تواند از تیرآهن ساده و همچنین زنبوری و یا ناودانی باشد، نوع برش‌گیر که در سقف‌های کامپوزیت ساده ناودانی و در کامپوزیت عرشه فولادی گلمیخ می‌باشد، ضخامت و ارتفاع گام ورق گالوانیزه عرشه فولادی، ضخامت و فواصل میل‌گردهای حرارتی و هم‌چنین ارتفاع و عیار بتن مصرفی می‌باشد.

انواع سقف کامپوزیت

۱- سقف کامپوزیت ساده

۲- سقف کامپوزیت عرشه فولادی

۳- سقف کامپوزیت کرومیت

۴- سقف کامپوزیت روفیکس

بررسی مزایا و معایب سقف کامپوزیت

مزایا

۱- یکپارچگی سقف و سازه نسبت به سایر سقف‌ها

۲- عدم نیاز به اجرای جک و شمع و پایه‌های نگهدارنده موقت

۳- سرعت اجرای بالا

۴- سهولت اجرا

۵- امکان بتن‌ریزی سقف به صورت هم‌زمان

۶- شکل‌پذیری مناسب برای سقف‌های با سطح غیر هندسی و شیب دار

۷- کاهش وزن سازه فلزی و اقتصادی بودن ساخت نسبت به سایر سقف‌ها

معایب

۱- لرزش سقف در صورت عدم رعایت فواصل مناسب تیرهای فرعی

۲- نیازمندی به تجهیزات و اکیپ‌های اجرایی ویژه

۳- نیازمندی به تامین برق سه فاز مناسب


ورق فولادی گالوانیزه در سقف های عرشه فولادی

در سقف‌­های مرکب عرشه فولادی، ورق فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌­ای آجدار علاوه بر اینکه المان کششی محسوب می­‌گردد به عنوان تاوه (قالب) ماندگار در سقف باقی مانده و علاوه بر زیبایی در زیر سقف، باعث افزایش فواصل تیر فرعی تا ۳/۴۰ بدون نیاز به جک زنی و شمع­‌گذاری می­باشد، لازم به ذکر است فواصل تیرهای فرعی در سقف­‌های کامپوزیت دال بتن حداکثر ۱/۱۰ می­‌باشد و این موضوع باعث افزایش چشم­‌گیر هزینه و وزن سازه فلزی می­‌گردد، علاوه بر آن مطابق آیین‌نامه و ضوابط موجود در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ورق‌ها به کمک گلمیخ‌­های استاندارد و دستگاه استادولدینگ به تیرها متصل می‌­گردد..

عرشه فولادی چیست؟

وجه تمایز سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی نسبت به انواع دیگر سقف‌های مرسوم، استفاده از دو عنصر ورق‌های گالوانیزه فرم شده ذوزنقه‌ای شکل و گلمیخ برشگیرهای به کار رفته در آن می‌باشد، البته دو عنصر بسیار حیاتی دیگر نیز در سقف‌های عرشه فولادی وجود دارد که با دیگر سقف‌ها مشترک می‌باشد وآن آرماتوربندی و بتن‌ریزی بر روی سقف‌های عرشه فولادی می‌باشد.

بیشتر درمورد عرشه فولادی بدانید 

قیمت سقف عرشه فولادی

برآورد هزینه دقیق هر یک از اجزای ساختمان یکی از مهم‌­ترین بخش­‌های فنی ساخت یک ساختمان می‌­باشد. در کنار استحکام، کیفیت، طول عمر، سرعت ساخت و زیبایی یک ساختمان اقتصادی بودن و بهینه کردن هزینه مالی یک ساختمان رکن اساسی را ایفا می­‌کند. یک بنای خوب صرفاً بنایی نیست که از گران‌ت­رین مصالح و روش‌­ها در تولید آن بهره گرفته شده باشد، بلکه بنایی را می­‌توان یک ساختمان بهینه تلقی کرد که بعد اقتصادی و مالی اجزای آن نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

قیمت سقف عرشه فولادی


مطالب مرتبط: